Skärpta allmänna råd i Stockholm och information om Coronaviruset

Folkhälsomyndigheten har, i samråd med Region Stockholms smittskyddsläkare, beslutat att kraftigt skärpa de allmänna råden i Stockholm.

Östberga kulturhus fyller en samhällsviktig funktion och håller öppet för er som behöver oss. Men under perioden som de skärpta råden gäller (29 oktober–19 november) råder vi dig att inte besöka oss om det inte är nödvändigt.

Har du ett viktigt ärende till oss, men inte känner dig fullt frisk ska du stanna hemma och inte vistas i våra lokaler. Ring oss gärna och beskriv ditt behov så hjälper vi dig efter bästa förmåga.

• Biblioteket: Alla bibliotekets planerade publika program i kulturhuset är satta på paus fram till den 19/11. Detta gäller tex kreativ torsdag och Östbergas bokcirkel.
  • Fritidsgården: Håller öppet enligt ordinarie öppettider.
  • Öppna förskolan: Håller öppet enligt ordinarie öppettider. Besök vår facebook för att se aktuella planer.
  • Kulturskolan: Inga ändringar, klasserna fortgår enligt terminsplaneringen.
  • Seniorträffen: Utegympa för seniorer i stamparken onsdagar kl 10.00 till 25/11 eller så länge vädret tillåter. Vi följer folkhälsomyndighetens rekommendationer och håller avstånd samt har begränsat antal. Seniorer kan ring Förebyggande enheten om du känner att du vill prata om vardagliga saker och händelser, har frågor, oro eller vill bolla tankar. Här kan du också få svar på frågor och anmäla dig till aktiviteter. Ring: 08-508 14 149 Alla vardagar kl. 9.00–15.00.

Vi har alla ett viktigt ansvar för inte bidra till att smittspridningen ökar.

❤️ Östberga kulturhus & bibliotek erbjuder med anledning av detta utökad service:

☕️ Take away-fika från cafét

📚 Låna/lämna böcker utanför entrén (knacka på fönstret så kommer vi ut!)

🎨 Take away-pysselpåsar till alla barn (ny påse varje vecka!)

📚 Färdigpackade bokpåsar att låna hem för olika åldrar på olika teman (från 0-99 år!)

🚲 Hemleverans av låneböcker (vi cyklar hem till dig som är i riskgrupp! ring:08-508 30 795)

🖥 E-böcker, ljudböcker och streamad film (gratis att låna via biblioteket.stockholm.se!)

Samtalsstöd via telefon till ungdomar och föräldrar:
Vid ökad oro i coronatider Känner du som förälder, blivande förälder eller ungdom ökad oro stress av coronaviruset? Du som bor i Enskede-Årsta-Vantör stadsdelsområde kan få råd och stödsamtal via telefon. Du kan också mejla eller gå in på länkarna nedan.

Om du har allmänna frågor om coronaviruset eller sjukdomen covid-19 kan du ringa 113 13 eller gå in på 1177.se. Där finns också information och råd om covid-19 på andra språk.
Föräldrar med barn 0-17 år och blivande föräldrar Föräldramottagningen telefon: 08 508 20 900. Tala in ett meddelande så blir du uppringd senast kommande vardag.

Ungdomar upp till 23 år:
Ungdomsmottagningen telefon: 08-508 14 860 telefontid mån-fre 10-12:00 och 13-14:30, eller gå in på www.umo.se

Ungdomar 12-17 år och deras föräldrar:
Fältgruppen telefon: 08-508 14500
e-post: faltgruppen.eav@stockholm.se